آیا میتوان از بازیهای تلگرامی به پول رسید؟! بررسی پیش نیازها و چالشهای آن
بازیهای تلگرامی مفهوم تازهای به دنیای گیمهای بازی برای کسب درآمد (Play to Earn) اضافه کردند و آن لمس برای کسب درآمد (Tap to Earn) بود. این ایده میلیونها کاربر را به خصوص از کشورهای در حال توسعه به خود جذب کرد و روند این بازیها همچنان ادامه دارد. اما سوال بزرگ کاربران همیشه این بوده است که احتمال پول شدن ایردراپهای تلگرامی تا چه اندازه است؟ آیا میتوان از بازیهای همستر کامبت، تپ سواپ و راکی ربیت به درآمد رسید؟ در این مقاله روند تشکیل این بازیها را بررسی میکنیم و در بخش انتهایی به این سوال میپردازیم که آیا میتوان از بازیهای تلگرامی به پول رسید یا خیر؟
آیا میتوان با بازیهای تلگرامی به پول رسید؟
پاسخ به این سوال به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. بازیهای تلگرامی عمری کمتر از یک سال دارند و این مسئله میتواند جنبههای مثبت و منفی زیادی داشته باشد. نوظهور بودن پروژهها میتواند امکانات و فرصتهای بیشتری برای رشد پروژه و کاربرانش ایجاد کند. از آن طرف نبود سازوکار آزمایش شده در این بازیها و آزمون و خطاهایی که شاهد آن هستیم ممکن است باعث سقوط و عدم موفقیت بسیاری از پروژهها شود.
توکنومیک نه چندان جذاب پروژهها، نبود وایت پیپر در برخی پروژهها و یا وایت پیپر ضعیف در کنار سایر مشکلاتی که به آنها اشاره شد به ما سیگنالهای خوشایندی در این مورد نمیدهند. ایردراپ پیکسل ورس نتوانست موفقیت چندان زیادی به دست بیاورد و این مسئله باعث نگرانی کاربران دیگر بازیها شده است.
البته باید به این نکته اشاره کنیم که همچنان این پتانسیل وجود دارد که برخی از بازیهای تلگرامی بتوانند موفقیت نات کوین را در تامین نظرات کاربران تکرار کنند. با اینکه این اتفاق غیرممکن نیست اما با توجه به اطلاعات موجود و همچنین وضعیت و سیاستهای بازیهای فعلی مبتنی بر تلگرام بسیار بعید به نظر میرسد.
در انتها به این مسئله اشاره میکنیم که بازیهای تلگرامی را با دید سرگرمی نگاه کنید. به هیچ وجه در این بازیها زمان زیادی صرف نکنید. در بازیهایی مانند تپی تون تپ سواپ نیز توصیه میکنیم خرج چندانی انجام ندهید. با اینکه این بازیها ممکن است روزی توکنهای دارای ارزشی به شما اختصاص دهند اما احتمال اینکه درآمد توجهی از آنها به هر کاربر برسد بعید است. از بازیهای تلگرامی به پول رسیدن ممکن است اما مقدار و ارزش آن جای بحث دارد.
در ادامه با بازیهای تلگرامی و پیشینه آنها آشنا میشویم.
آشنایی با بازیهای تلگرامی و پیشینه آنها
بازیهای تلگرامی در ابتدا با نات کوین به کاربران معرفی شدند. ربات نات کوین با طراحی ساده که عملاً هیچ کاری جز کلیک کردن را از کاربران درخواست نمیکرد توانست بیش از ۲۰ میلیون کاربر را به خود جذب کند. نات کوین توانست به هر کاربر بین ۵۰ تا ۲۵۰ دلار پاداش اهدا کند. این مسئله جرقهای شد که سیل کاربران را به سمت پروژههای جدید کشاند.
در ادامه به برخی از مهمترین دلایل محبوبیت بازیهای تلگرامی اشاره میکنیم.
دلیل محبوبیت بالای بازیهای تلگرامی چیست؟
بازیهای تلگرامی یک رمز موفقیت دارند و آن هم سادگی انجام آنها است. بازیهای بلاکچینی چند سالی است که در صنعت گیم فعالیت میکنند ولی هیچ کدام از آنها نتوانستند کاربرانشان را به اندازه همستر کامبت رشد دهند! دلیل اصلی آن هم سادگی این بازی است.
اکنون بازیهای مبتنی بر بلاکچین زیادی با گرافیک جذاب و داستانهای سرگرم کننده منتشر میشوند. اما به دلیل پیچیدگیهای موجود در آنها کاربران کمتری دارند.
مسئله دیگری که به آن اشاره شد وعدههای جذاب است. توسعهدهندگان تمرکز زیادی روی عنوان تپ تو ارن یا لمس برای کسب پاداش دارند. همین نکته باعث شده است تا بسیاری از کاربران سودای ثروتمند شدن با این بازیها را دنبال کنند.
اما در انتها باید به نات کوین و موفقیت آن به عنوان مهمترین دلیل محبوبیت این پروژهها اشاره کرد. نات کوین به دلیل تعداد کمتر کاربران و همچنین سازوکار شفاف و ساده توانست به موفقیتهای زیادی دست پیدا کند که تکرار آنها برای سایر بازیها بسیار دشوار است.
بسیاری از کاربران این بازیها بر این باوراند که این بازیها نیز میتوانند چنین سودی به آنها برسانند. اما این اتفاق با چالشهای جدی همراه است که باید به آنها توجه کنید. در بخش بعد به این چالشها اشاره خواهیم کرد.
چالشهای بازیهای کسب درآمد تلگرامی
تبدیل بازی های تلگرامی به پول واقعی و درآمد کار پیچیدهای است. بازیهای تلگرامی در حوزه جذب مخاطب عملکرد بسیار خوبی داشتند. اما حفظ این حجم از کاربران نیازمند مقابله با چالشها و مشکلاتی است که اکثر این بازیها با آنها روبهرو هستند. در ادامه به این چالشها و مشکلات اشاره خواهیم کرد.
تعداد بسیار زیاد کاربران
چالش جدی پروژههای تلگرامی اکنون تعداد بیش از حد کاربران است. هر نوع پاداشی که بخواهد برای این حجم از کاربران در نظر گرفته شود میتواند نارضایتی عدهای را به همراه داشته باشد.
تامین منابع مورد نیاز برای خواسته این حجم از کاربران کار بسیار سختی است. به عنوان مثال اکنون بازی همستر کامبت بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر دارد. این بازی باید منابع ویژه و بزرگی را برای پاداش به این حجم از کاربران اختصاص دهد که یک چالش بزرگ است.
نبود برنامه مشخص و شفافیت پایین
اطلاعات در مورد نحوه ایردراپ نهایی بهترین بازیهای تلگرامی نیز بسیار محدود است. تا کنون هیچ کدام از این بازیها اطلاعات دقیقی در مورد ارزش نهایی توکن، میزان پاداش کاربران و همچنین روندی که قرار است کاربران با استفاده از آن به توکنهای خود یا در اصل به درآمد برسند را منتشر نکردهاند.
وایت پیپر بسیاری از بازیهای تلگرامی موجود نیست. آنهایی که وایت پیپر منتشر کردهاند نیز با اشکالات زیادی مواجه هستند. همچنین در مورد برنامههای آینده نیز طرح مشخصی توسط اکثر آنها ارائه نمیشود.
عملکرد نه چندان قابل دفاع در تحقق وعدهها
بازیهای تلگرامی به جز جذب مخاطب عملکرد چندان موفقی در سایر زمینهها از خود نشان ندادهاند. به عنوان مثال تپ سواپ با وعدههای بزرگ اعلام کرد در شبکه سولانا لیست خواهد شد.
نه تنها این وعده عملی نشد بلکه تاریخ لیست شدن توکن آن در شبکه TON نیز بارها با تعویق مواجه شد. تپی تون تپ سواپ به تازگی رونمایی شد و موج جدیدی از نارضایتیها را در میان کاربران آن ایجاد کرد. در این بخش جدید از تپ سواپ کاربران به صرف هزینه برای پیشرفت در بازی تشویق میشوند. تپ سواپ که بارها با وعدههای محقق نشده و مشکلات زیاد باعث نارضایتی کاربران شد اکنون کار بسیار سختی برای همراه کردن بازیکنان در این بخش دارد.
بازیهای تلگرامی با وعدههای بزرگ کاربران زیادی را به خود جلب کردند اما در عملی کردن آنها چندان موفق نبودند.
سیستم بازاریابی غیر مولد
تمام بازیهای تلگرامی بیشترین امتیاز را برای دعوت از کاربران اختصاص دادند. این بازیها کاربران را به دعوت از دوستان خود به هر طریقی تشویق میکنند و یا آنها را وادار به تماشای ویدیوهای خاصی در یوتیوب میکنند. این روشها در کوتاه مدت باعث جذب مخاطب میشوند اما در دراز مدت به دلیل غیرمولد بودن و عدم تولید ارزش با چالشهای زیادی مواجه میشوند. در نهایت تنها توسعهدهندگان بازیها از بازدید ویدیوهای یوتیوب و رشد کاربرانشان سود میبرند.
در حال حاضر ربات تلگرامی داگز در شرف لیست شدن در صرافیها است. امتیاز گیری در این ربات تا حد بسیار زیادی به کاربرانی که به این ربات دعوت میکنید دارد. طیف گستردهای از کاربران امکان این را ندارند که تعداد قابل توجهی را به این ربات دعوت کنند. این اتفاق در مورد تمام رباتهای تلگرامی صدق میکند که نقش مهمی در تبدیل توکنهای آن به پول خواهد داشت.