چرا بازیهای تلگرام مثل نات کوین ارز رایگان میدهند؟
تلگرام در چند سال اخیر با چالشهای زیادی مواجه شد و با وجود قابلیتهای بسیار خوب، تعداد زیادی از کاربران خود را از دست داد. این شبکه اجتماعی، با ایده راهاندازی بازی برای کسب درآمد، مانند نات کوین (Notcoin)، با ارائه ارز رایگان به کاربران، انگیزهای برای جذب آنها ایجاد کرد.
این نوع بازیها با استفاده از ارزهای دیجیتال و توکنها به بازیکنان پاداش میدهند و آنها را به مشارکت و تعامل بیشتری تحریک میکنند. از طریق این پاداشها، کاربران تشویق میشوند تا زمان بیشتری را در این شبکه اجتماعی صرف کنند، دوستان خود را دعوت کرده و در فعالیتهای داخل بازی مشارکت داشته باشند. این رویکرد نه تنها به توسعهدهندگان کمک میکند تا پایگاه کاربری خود را افزایش دهند، بلکه فرصتهای بیشتری برای تبلیغات و درآمدزایی به تلگرام داد.
چرا بازیهای تلگرامی ارز رایگان میدهند؟
پر سر و صداترین بازی تلگرامی در ۱ سال اخیر نات کوین بود که باعث جذب کاربران زیادی به تلگرام شد. بازی نات کوین توانست با ایدهای جذاب و ساده، توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کند و باعث افزایش چشمگیر کاربران تلگرام شود. این بازی که بر پایه بلاکچین TON ساخته شد، از مکانیزم «Tap-to-Earn» استفاده کرده؛ به این صورت که کاربران با ضربه زدن بر روی صفحه نمایش گوشی خود، ارز دیجیتال نات کوین (NOT) به دست میآورند.
نات کوین در ۱ ژانویه ۲۰۲۴ راهاندازی شد. تعداد کاربران آن در هفته اول، ۴.۱ میلیون بودند و در مدت کمتر از سه هفته به ۱۷.۲ میلیون رسیدند. در ماه می ۲۰۲۴، تعداد کاربران این بازی به ۳۰ میلیون رسید و همین موضوع باعث جذب کاربران زیادی به تلگرام شد.
تأثیر نات کوین بر دنیای ایردراپها و بازیهای تلگرامی
این بازی با استفاده از ویژگیهای تلگرام و بدون نیاز به تبلیغات پولی، توانست به سرعت کاربران زیادی جذب کند. یکی از عوامل موفقیت نات کوین، آسان بودن و عدم نیاز به دانش تخصصی در زمینه بلاکچین بود. کاربران تنها با داشتن یک حساب تلگرام میتوانستند وارد بازی شوند و شروع به کسب درآمد کنند.
ایردراپ به فرآیندی گفته میشود که در آن پروژههای کریپتویی یا بلاکچینی، توکنها یا ارزهای دیجیتال خود را به صورت رایگان به کیف پولهای کاربران ارسال میکنند. ایردراپها به عنوان ابزاری مؤثر برای تبلیغات استفاده میشوند؛ زیرا وقتی کاربران توکن رایگان دریافت میکنند، درباره پروژه تحقیق کرده و آن را با دیگران به اشتراک میگذارند.
نات کوین نه تنها نقطه شروعی برای شروع و فراگیری بازیهای تلگرامی شد، بلکه انقلابی در دنیای ایردراپها به وجود آورد. این بازی با ایجاد یک سیستم ارجاع قوی، کاربران را تشویق کرد تا دوستان خود را دعوت کنند و از این طریق موفق به ایجاد شبکهای وسیع از کاربران شد.
همستر کامبت (Hamster Kombat) چگونه باعث رشد کاربران تلگرام شد؟
احتمالا با توضیح نات کوین متوجه شدید که چرا بازیهای تلگرامی ارز رایگان میدهند؟ بازی همستر کامبت (Hamster Kombat) نیز یکی دیگر از بازیهای تلگرامی بود که به سرعت تبدیل به یک پدیده اینترنتی شد و توانست تعداد زیادی کاربر را به تلگرام جذب کند. از زمان راهاندازی همستر در مارس ۲۰۲۴، این بازی توانست تا ۲۴۰ میلیون کاربر را جذب کند.
جدول زیر تعداد کاربران همستر کامبت را از هفته اول تا سه ماه بعد از راهاندازی نشان میدهد:
تاریخ | تعداد کاربران |
هفته اول | ۱ میلیون |
۳ ماه بعد از راهاندازی | ۲۴۰ میلیون |
افزایش تعداد کاربران با کمترین هزینه: سیاست فوقالعاده تلگرام در ۱ سال اخیر
اگر تلگرام میخواست تعداد کاربرانی که از طریق بازیهای مانند همستر کامبت و نات کوین به دست آورده است را از طریق تبلیغات اضافه کند، باید میلیونها دلار هزینه میکرد. اگر میانگین هزینه هر نصب در تبلیغات موبایلی را بین ۱ تا ۵ دلار و میانگین هزینه به ازای هر کلیک در پلتفرمهای تبلیغاتی مانند گوگل و فیسبوک بین را بین ۰.۵ تا ۲ دلار در نظر بگیریم، تلگرام برای جذب ۲۴۰ میلیون کاربری که از طریق همستر به دست آورد، باید حدود ۴۸۰ میلیون دلار هزینه میکرد. بازیهایی تلگرامی توانستند با ارائه ایردراپ رایگان، با هزینه خیلی کمتری کاربران این پیام رسان را افزایش دهند.